درمان موفقیت‌ آمیز ویروس‌های کشنده زنبور عسل

 

درمان موفقیت‌آمیز ویروس‌های کشنده زنبور عسل در یک کار تحقیقی کشف شد ، محققان مستقر در ایالات متحده با موفقیت زنبورهای عسل را با یک تقویت کننده سیستم ایمنی جدید برای ویروس های کشنده ای که باعث تلفات جهانی گرده افشان حیاتی می شوند، درمان کردند.

زنبورهای عسل با گرده افشانی محصولات نقش مهمی در سیستم غذایی و تولید ما دارند و کاهش جمعیت که بخشی از آن ناشی از ویروس هاست، تهدیدی مستقیم برای سلامت انسان است.

دانشمندان کشف کردند که زنبورها می توانند با تشویق سلول های خود به تولید رادیکال های آزاد با بسیاری از ویروس ها مبارزه کنند.

دانیل سوئل، نویسنده ارشد این مطالعه و معاون مدیر آموزش و پروژه‌های ویژه در مؤسسه پاتوژن‌های نوظهور UF گفت: «این رویکرد خیلی هیجان‌انگیز است زیرا منحصرا نوع خاصی از ویروس را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه به بسیاری از ویروس‌های مختلف کمک می‌کند.

علاوه بر این اثبات کردیم که درمان ما در آزمایشگاه و در کلنی هایی با 80000 زنبور نتیجه می دهد. این دستاورد بزرگی است زیرا زنبورهای عسل در محیط کندو در معرض ویروس ها و عوامل استرس زا هستند. بنابراین مبارزه موفقیت آمیز با ویروس ها در آن محیط بسیار دلگرم کننده است.

مایکل سیمون فینستروم، یکی از نویسندگان این مطالعه و زیست‌شناس تحقیقات مولکولی در آزمایشگاه تحقیقاتی پرورش زنبور عسل، ژنتیک و فیزیولوژی ARS در لوئیزیانا، ایالات متحده می‌گوید کنه‌های واروا که یکی از شایع ترین کنه ه‌ای انگلی است که به زنبورهای عسل حمله می‌کند ، عامل شماره یک تلفات زنبور عسل به شمار می آید اما ذکر این نکته ضروری است که کنه های واروآ علاوه بر تضعیف فیزیکی زنبورها، ویروس ها را به زنبورها نیز منتقل می کنند.

 

 

محققان از پروتئینی استفاده کردند که در سلول‌های زنبورها و بسیاری دیگر از «جانداران» یافت می‌شود، ترکیب پیناسیدیل، که کانال‌های یونی پتاسیم را تغییر می‌دهد و رادیکال‌های آزاد بیشتری تولید می‌کند.

یکی از یافته‌های کلیدی این مطالعه این است که کانال‌های یونی پتاسیم ممکن است هدفی برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی در زنبورهای عسل و احتمالاً سایر حشرات باشد. Swale می‌گوید: ما می‌خواهیم مولکولی پیدا کنیم، مانند یک پپتید یا یک فناوری جدید که همان اثر پیناسیدیل را داشته باشد، اما برای زنبورداران در دسترس‌تر باشد.

در این تحقیق سفیده تخم مرغ با آب شکر مخلوط شد و روی قاب های کلنی ریخته شد تا زنبورها بتوانند آن را مصرف کنند. این درمان محافظت در برابر ویروس فلج حاد اسرائیلی، ویروس های بال تغییر شکل یافته A و B، ویروس Black Queen Cell و ویروس های Sinai 1 و Sinai 2  را نشان داد.

اگرچه رادیکال‌های آزاد اغلب برای سلامت سلول‌ها مضر هستند، اما همانطور که در این مطالعه می‌بینیم، می‌توانند در مقادیر متوسطی درمان شوند.

تروی اندرسون، یکی از نویسندگان مقاله و استاد حشره شناسی در دانشگاه نبراسکا-لینکلن، گفت: در این مورد، رادیکال های آزاد اضافی به سیستم ایمنی سیگنال می دهند که خود را تقویت کند، که به زنبورها کمک می کند تا با ویروس ها مبارزه کنند.

Simone-Finstrom  می‌افزاید اگر بتوانیم با ویروس‌ها در کلنی‌های زنبور عسل مبارزه کنیم، این یک گام بزرگ به جلو خواهد بود.

تیم محققان می گویند که در درمان همه زنبورهای عسل تجاری چالش هایی وجود دارد ولی این روش دریچه ای را برای شناسایی درمان های دیگر و شاید مقرون به صرفه تر باز می کند.